Nauka czytania metodą stymultaniczno-sekwncyjną

Nauka czytania metodą stymultaniczno-sekwncyjną została opracowana przez Prof. dr hab. Jagodę Cieszyńską i stanowi połączenie metody sylabowej z aktualną wiedzą opartą o badania neuropsychologiczne dotyczące przetwarzania języka w strukturach lewej i prawej półkuli mózgu.

Obie półkule przetwarzają informacje w odmienny sposób . Metoda symultaniczno-sekwencyjna łączy umiejętności lewej półkuli mózgu do przetwarzania krok po kroku (sekwencyjnie), analizując różnice, z umiejętnościami prawej półkuli do przetwarzania całościowego (symultanicznie), szukając podobieństw.

Prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska uwzględniła tu również naturalną skłonność do mówienia sylabami oraz etapy rozwoju mowy. Tak jak mowa rozpoczyna się od samogłosek, tak i w tej metodzie przechodzimy od samogłosek do sylab, przez wyrażenia dźwiękonaśladowcze do wyrazów i zdań.